Friday, July 15, 2011

فرانسه: موسوی و کروبی و تمام زندانیان سیاسی را آزاد کنید

فرانسه: موسوی و کروبی و تمام زندانیان سیاسی را آزاد کنید


آلن ژوپه وزیر امور خارجه و اروپای فرانسه در مقاله ای که روزنامه معروف لوموند آن را منتشر کرده تاکید دارد که فرانسه، ایران را فراموش نکرده است.



به گزارش سایت سفارت فرانسه در ایران، ژوپه در این یادداشت که نشان از شناخت کامل وی از آنچه در ایران می گذرد دارد با اشاره به جنبش اعتراضی مردم ایران می نویسد: «دو سال قبل، میلیون‌ها ایرانی، در یک جنبش اعتراضی بی سابقه، آرمان‌هایی را با شجاعت و امیدواری ابراز داشتند که بسیار شبیه به آرمان‌هایی بود که امروزه در جهان عرب در حال وقوع است و تحسین همگان را برانگیخته: آرمان‌های ساده، سرکوب نشدنی و جهانشمول آزادی، عدالت و عزت.»



وی به سرکوب های مقامات ایرانی اشاره می کند و تاکید می کند: «متأسفانه، ایران از آن پس راه دیگری را برگزیده است، راه بی سرانجام سرکوب و اقتدارگرایی را، راه فرورفتن در خود و انزوا را، یعنی راهی را که تمامی جوانان منطقه آن را طرد کرده اند.»



ژوپه با این مقدمه می گوید: «پس ایران را فراموش نکنیم. از دو سال پیش، وضعیت حقوق بشر در ایران پیوسته وخیم تر شده است. گواه این حرف، افزایش اطلاعاتی است که از بازداشت‌های گسترده، بدرفتاری و شکنجه زندانیان، محکومیت‌های خودسرانه و چند برابر شدن تعداد اعدام‌ها می رسد که از آغاز سال به بیش از ۳۰۰ مورد رسیده است.»



وی با تشریح وضعیت فعلی ایران می افزاید: «ایرانی را فراموش نکنیم که در آن، با کنترل و سانسور اینترنت، بازداشت روزنامه نگاران و محکومیت شخصیت‌های متعهدی همچون جعفر پناهی به شش سال حبس و بیست سال منع فعالیت آفرینشی یا وکیلی همچون نسرین ستوده به یازده سال حبس، تعدی به آزادی اطلاعات و بیان نظام مند شده است.»



به گفته وزیر امور خارجه فرانسه ، ایران را فراموش نکنیم که مقاماتش حق تظاهرات صلح آمیز را برای مردم خود قایل نیستند و مسئولان جنبش‌های اعتراضی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که یکی پیشتر نخست وزیر و دیگری رئیس مجلس بوده، برخلاف قانون، به انزوا محکوم کرده اند.



از سوی دیگر این مقام فرانسوی تاکید دارد که فرانسه به ارزش‌های خودوفادار است و نمی‌تواند در مقابل وخامت اینچنینی حقوق اساسی ساکت بماند. نه در ایران و نه در هیج کجای دیگر، نمی‌توان در مورد رکن اصلی آزادی‌های فردی، آزادی عقیده، آزادی بیان و آزادی تظاهرات صلح آمیز کوتاه آمد همچنان‌که نمی‌توان از اصل احترام به عزت فردی کوتاه آمد. این ارزش‌های جهانشمول که مردم منطقه و ایران اینقدر شجاعانه از آنها دفاع می‌کنند، همان ارزش‌های فرانسه اند.



ژوپه می گوید: با چنین ذهنیتی بوده که فرانسه و شرکای اروپایی اش تصمیم به اعمال مجازات در مورد سی و دو نفر از مسئولان سرکوب در ایران گرفتند. با همین ذهنیت است که از مقامات ایرانی می‌خواهیم به حق آزادی بیان احترام بگذارند، تمام زندانیانی را که خودسرانه بازداشت شده اند فوری آزاد کنند و آزادی کامل آقایان موسوی و کروبی را به آنان برگردانند.



وی معتقد است : انکار آرمانهای مردم ایران و ادامه یک برنامه هسته ای فاقد هدف غیرنظامی معتبر و ناقض حقوق بین المللی، ایران را به سمت طرد از جامعه ملل سوق میدهد و جامعه ملل، درقبال گزینشهای مقامات ایرانی، چاره ای جز تشدید مجازاتها ندارد.



به اعتقاد وزیر امور خارجه فرانسه ، این امر از آنجا تأسف‌بارتر است که ایران میتواند در منطقه جایگاه برجسته ای داشته باشد، جایگاهی که حقاً جایگاه اوست. دولت ایران که وارث تمدنی هزار ساله، در خور احترام و مورد تحسین همگان است، میتواند روابط دوستی و همکاری با فرانسه داشته باشد مشروط برآنکه گشایش را به جای فرورفتن در خود برگزیند.



وی که با اشاره به سالگرد انتخابات ایران می گوید: در این سالگرد و در این هنگام که جوانان جهان عرب، آزادی خود را سرانجام بازمیابند، میخواهم بگویم که مردم ایران را فراموش نمی‌کنیم و همه افکار ما متوجه مردم ایران، خصوصاً جوانان ایرانی است که حق دارند آینده ای آزاد داشته باشند

No comments:

Post a Comment