Friday, August 5, 2011

کلینتون بر فشار بیشتر به حکومت اسد تاکید کرد

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، حکومت بشار اسد را مسوول کشتار حداقل دو هزار نفر از معترضان سوری و فاقد مشروعیت اعلام کرده است.




خانم کلینتون در واشنگتن همچنین به خبرنگاران گفت: "ما به طور شبانه روزی فعالیت می کنیم که تا آنجایی که امکان دارد حمایت بین المللی از اقدامات جدی علیه رژیم سوریه را کسب کنیم."



مطالب مرتبطمخالفان اسد مجوز تاسیس احزاب را رد کردندشورای امنیت سرکوب غیرنظامیان در سوریه را محکوم کردتانک‌های ارتش سوریه، میدان اصلی حماة را اشغال کردندلینک‌های مرتبط

موضوعات مرتبطسوریهوزیر امور خارجه آمریکا همچنین حکومت بشار اسد را به خاطر کشتن حداقل دو هزار معترض مسوول دانست و بار دیگر تاکید کرد که این حکومت مشروعیتش را از دست داده است.



حکومت سوریه چنین اظهاراتی را دخالت در امور داخلی این کشور می داند و می گوید که در ناآرامی های جاری، با گروه های مسلح تبهکار مبارزه می کند.



از سوی دیگر، وزارت خزانه داری ایالات متحده، پنجشنبه محمد حمشو سرمایه دار بزرگ و از اعضای پارلمان سوریه را به اتهام پیشبرد منافع مالی بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، تحریم کرد.



این در حالیست که مخالفان سوری از دولت آقای اوباما خواسته اند که صنایع نفت و گاز سوریه را تحریم کند.



وزارت خزانه داری آمریکا می گوید که آقای حمشو از سرکوب ها در سوریه حمایت می کند و با بشار اسد و ماهر اسد، برادرش، رابطه بسیار نزدیکی دارد.



به گفته این وزارتخانه، "گروه بین المللی حمشو" دارای بیش از ۲۰ شرکت و موسسه زیرمجموعه است و در تمام بخش های اقتصادی سوریه فعال است.



آمریکا تاکنون شمار زیادی از مقام های سوری به ویژه، رئیس جمهوری این کشور را تحریم کرده است.



از سوی دیگر، دولت باراک اوباما، رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه را به دمشق فرستاده است.



آقای فورد از چند روز پیش در واشنگتن بود و با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز دیدار کرده تا درباره اوضاع سوریه به وی گزارش دهد.





ارتش سوریه به سرکوب مخالفان حکومت مشغول است

محافظه کاران در کنگره می گویند که کاخ سفید باید رابرت فورد را در اعتراض به سرکوب ها، از سوریه فرا بخواند.



اما مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت که دولت آقای اوباما معتقد است که ادامه حضور سفیرش در دمشق، منافع ملی ایالات متحده را تامین می کند.



ایتالیا این هفته اعلام کرد که سفیرش را از دمشق فرا می خواند.



این اقدام در پی حملات مرگبار نیروهای ارتش سوریه به شهر حماة انجام شد.



تاسیس احزاب



روز پنج شنبه، یک روز پس از صدور نخستین بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت سرکوب معترضان در سوریه، بشار اسد با صدور فرمانی مجوز تاسیس احزاب سیاسی و شکل‌گیری یک نظام چند حزبی را بعد از چند دهه حکومت حزب بعث در این کشور صادر کرد.



مخالفان سوری این اقدام را رد کرده اند. یکی از نمایندگان مخالفان به بی‌بی‌سی گفته است که این فرمان با هدف منحرف کردن افکار عمومی و توجه جهانی به سرکوب اعتراض‌ها در سوریه صادر شده است.



گزارش ها از شهر حماة حاکی از آن است که حمله اخیر ارتش سوریه به این شهر ده‌ها کشته بر جای گذاشته است.



مخالفان می‌گویند در پی این حملات، ساکنان شهر حماة با کمبود مواد غذایی و امکانات پزشکی روبه‌رو شده‌اند. به گفته همین منابع در روز چهارشنبه و در جریان حمله تانک‌ها به مرکز حماة ۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.



دولت فرانسه نیز هشدار داده که در صورت ادامه کشتارها در سوریه خواهان انجام اقدامات بیشتری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد.



حزب بعث سوریه که رهبری آن در حال حاضر بر عهده بشار اسد است، از سال ۱۹۶۳ میلادی بر این کشور حکمرانی کرده است.



پایان دادن به سیستم تک‌حزبی در سوریه از جمله خواسته‌های اساسی معترضان حکومت در ماه‌های اخیر بوده است.



اما اکنون با اوج گرفتن سرکوب‌ها و کشتار معترضین به نظر می‌آید که این اقدام با استقبال مخالفان روبه‌رو نشده است.



آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه نیز این اقدام را رد کرد و گفت: "رژیم سوریه به تازگی و در اقدامی غیر قابل اعتماد مجوز تاسیس احزاب را صادر کرده... این اقدام باعث برانگیختن خشم بیشتر می‌شود. چیزی که ما به دنبال آن هستیم پایان دادن به خشونت علیه غیرنظامیانی است که تنها هدف آنها دفاع از حقوقشان است."



گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از روز یکشنبه تا کنون ۱۵۰ نفر در ناآرامی های سوریه، به ویژه در شهر حماه کشته شده‌اند.

No comments:

Post a Comment