Monday, December 16, 2013

«توافق ژنو نمرده است، از لوینسون خبر نداریم» جواد ظریف در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی گفت که رابرت لوینسون در ایران زندانی نیست و اگر هم باشد، زندانی دولت نیست. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی.بی.اس گفت که با وجود عصبانیت ایران از انتشار لیست جدید افراد و شرکت‌های تحت تحریم توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، وی معتقد است که توافق ژنو نمرده است. ظریف به الیزابت پالمر گزارشگر برنامه پرمخاطب Face The Nation این شبکه گفت که به عقیده وی اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا «حرکت بسیار بدی» بود و وی از این مساله «متاسف» شده اما بلافاصله تاکید کرد که به توافق کوتاه‌مدت با هدف تسهیل روند ادامه‌ی مذاکرات پای‌بند است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که از تهران در این برنامه تلویزیونی شرکت جسته بود، اضافه کرد: «مذاکرات از مسیر خارج شده اما نمرده است» و ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم که آن را به مسیر درست بازگردانیم و مذاکرات را ادامه دهیم». جواد ظریف پیش‌تر در همان روز با گلایه از منتقدان داخلی خود در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته بود که مرگ زودرس توافق ژنو، بیشتر خواست مطرح‌کنندگان بوده تا واقعیت. وی با وعده این که «در زمان مناسب» به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهد داد، گفت: «دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده‌گیری از کنار گود هستند هم حتما می‌دانند که فرمایشات‌شان همگی جواب دارد ولی تیم مذاکره کننده وظیفه مهم‌تری برای پی‌گیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلاً به مصلحت نمی‌داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه بخاطر منافع ملی سکوت کند». ظریف در پاسخ به سوال دیگری از گزارشگر سی.بی.اس درباره رابرت لوینسون مامور بازنشسته اف.بی.آی که از سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شد،‌ گفت که هیچ اطلاعی در این باره ندارد و افزود: «آن‌چه ما می‌دانیم این است که او در ایران زندانی نیست و اگر هم باشد، توسط دولت زندانی نشده است و من معتقدم که دولت به خوبی کنترل کشور را در دست دارد». آسوشیتدپرس در گزارش مفصلی که به تازگی منتشر کرد، مدعی شد که آقای لوینسون در حال انجام ماموریتی برای سی.آی.ای که به صورت رسمی از سوی این سازمان تایید نشده بود ناپدید شد. بر مبنای این گزارش، پس از بازداشت لوینسون، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مجبور شده تا برای جلوگیری از شکایت قضایی خانواده وی، مبلغ دو و نیم میلیون دلار به آن‌ها پرداخت کند. رابرت لوینسون پس از بازنشستگی از اف.بی.آی، به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول به کار بود و در این مورد نیز برای جمع آوری اطلاعات و ارایه آن‌ها به تعدادی از ماموران سی.‌آی.ای، پول دریافت می‌کرد. دولت آمریکا از انتشار گزارش آسوشیتدپرس اظهار تاسف کرده و گفته است که این کار کمکی برای بازگرداندن وی به خانه نمی‌کند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد که لوینسون در زمان ناپدید شدن، مامور دولت آمریکا نبوده است. لازم به ذکر است که پرس تی‌وی، درست پس از ناپدید شدن لوینسون در خبری اعلام کرد که این مامور سابق اف‌بی‌آی در اولین ساعات ۹ مارس ۲۰۰۷ در اختیار نیروهای امنیتی ایرانی بوده است

«توافق ژنو نمرده است، از لوینسون خبر نداریم»

جواد ظریف در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی گفت که رابرت لوینسون در ایران زندانی نیست و اگر هم باشد، زندانی دولت نیست.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی.بی.اس گفت که با وجود عصبانیت ایران از انتشار لیست جدید افراد و شرکت‌های تحت تحریم توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، وی معتقد است که توافق ژنو نمرده است.
ظریف به الیزابت پالمر گزارشگر برنامه پرمخاطب Face The Nation این شبکه گفت که به عقیده وی اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا «حرکت بسیار بدی» بود و وی از این مساله «متاسف» شده اما بلافاصله تاکید کرد که به توافق کوتاه‌مدت با هدف تسهیل روند ادامه‌ی مذاکرات پای‌بند است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که از تهران در این برنامه تلویزیونی شرکت جسته بود، اضافه کرد: «مذاکرات از مسیر خارج شده اما نمرده است» و ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم که آن را به مسیر درست بازگردانیم و مذاکرات را ادامه دهیم».
جواد ظریف پیش‌تر در همان روز با گلایه از منتقدان داخلی خود در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته بود که مرگ زودرس توافق ژنو، بیشتر خواست مطرح‌کنندگان بوده تا واقعیت. وی با وعده این که «در زمان مناسب» به همه ایرادها و ابهامات پاسخ خواهد داد، گفت: «دوستانی که با استفاده از سکوت ضروری ما، مشغول خرده‌گیری از کنار گود هستند هم حتما می‌دانند که فرمایشات‌شان همگی جواب دارد ولی تیم مذاکره کننده وظیفه مهم‌تری برای پی‌گیری منافع ملی دارد و پاسخ عمومی به برخی موارد را فعلاً به مصلحت نمی‌داند و آماده است در برابر اتهامات ناروا و غیرمنصفانه بخاطر منافع ملی سکوت کند».
ظریف در پاسخ به سوال دیگری از گزارشگر سی.بی.اس درباره رابرت لوینسون مامور بازنشسته اف.بی.آی که از سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شد،‌ گفت که هیچ اطلاعی در این باره ندارد و افزود: «آن‌چه ما می‌دانیم این است که او در ایران زندانی نیست و اگر هم باشد، توسط دولت زندانی نشده است و من معتقدم که دولت به خوبی کنترل کشور را در دست دارد».
آسوشیتدپرس در گزارش مفصلی که به تازگی منتشر کرد، مدعی شد که آقای لوینسون در حال انجام ماموریتی برای سی.آی.ای که به صورت رسمی از سوی این سازمان تایید نشده بود ناپدید شد. بر مبنای این گزارش، پس از بازداشت لوینسون، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مجبور شده تا برای جلوگیری از شکایت قضایی خانواده وی، مبلغ دو و نیم میلیون دلار به آن‌ها پرداخت کند. رابرت لوینسون پس از بازنشستگی از اف.بی.آی، به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول به کار بود و در این مورد نیز برای جمع آوری اطلاعات و ارایه آن‌ها به تعدادی از ماموران سی.‌آی.ای، پول دریافت می‌کرد.
دولت آمریکا از انتشار گزارش آسوشیتدپرس اظهار تاسف کرده و گفته است که این کار کمکی برای بازگرداندن وی به خانه نمی‌کند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد که لوینسون در زمان ناپدید شدن، مامور دولت آمریکا نبوده است.
لازم به ذکر است که پرس تی‌وی، درست پس از ناپدید شدن لوینسون در خبری اعلام کرد که این مامور سابق اف‌بی‌آی در اولین ساعات ۹ مارس ۲۰۰۷ در اختیار نیروهای امنیتی ایرانی بوده است

No comments:

Post a Comment