Sunday, February 2, 2014

دیدار کری و ظریف؛ محتوا: «محرمانه»

دیدار کری و ظریف؛ محتوا: «محرمانه»

وزرای خارجه ایران و آمریکا با هم دیدار کردند. رویترز نوشت که کری به ظریف گفته تحریم‌ها به قوت خود باقی‌اند. ایران گفت خبرها درباره محتوای گفت‌وگو را تایید نمی‌کند.
جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش رویترز، کری در این گفت‌وگو که جزییات آن محرمانه مانده است، به ظریف گفته که «تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی خواهند ماند».
یک مقام وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است که «جان کری بر اهمیت انجام مذاکرات همراه با حسن‌نیت از سوی طرفین تاکید کرد و ضرورت پای‌بندی ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترک را یادآوری کرد».
متعاقب انتشار این خبر، اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه خبر دیدار جان کری و جواد ظریف را تایید کرد و موضوع آن‌را رای‌زنی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای و نشست آتی ایران و ۱+۵ خواند. این اداره تاکید کرد: «هرگونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار و گفت‌وگوی انجام شده دقیق نیست و مورد تایید وزارت امور خارجه قرار ندارد».
کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این ملاقات در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ استقبال کرد. قرار است این مذاکرات روز ۱۸ فوریه از سر گرفته شوند.
از سوی دیگر جان مک‌کین سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه با اشاره به این‌که روحانی به اذعان خودش، سابقه فریب دادن غربی‌ها را در مذاکرات سال‌های گذشته دارد، گفت: «ساخت و ساز در اطراف رآکتور آب سنگین اراک ادامه دارد؛ ۱۹ هزار سانتریفیوژ کماکان می‌چرخند و از همه مهم‌تر، ابهام در این توافق‌نامه بر سر حق غنی‌سازی است».
مک کین ادامه داد: «سه جزء برای سلاح هسته‌ای وجود دارد. کلاهک، سیستم حمل‌کننده و خود ماده. آن‌ها با فریب‌کاری، در دو مورد اول بدون هیچ فشاری مشغول ادامه دادن کارهای‌شان هستند».
هم‌زمان ظریف در گفت‌وگو با دو رسانه خارجی، تاکید کرد که ایران حاضر نیست تحقیقات در زمینه سانتریفیوژهایی را که برای غنی‌سازی اورانیوم به کار گرفته می‌شوند، به عنوان بخشی از توافق نهایی در زمینه موضوع هسته‌ای ایران کنار بگذارد.
سایت المانیتور در ماه دسامبر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که ایران به گروه ۱+۵ اعلام کرده بود قصد دارد سانتریفیوژهای IR-2m اضافی را که مدل‌های تغییر یافته سانتریفیوژهای نسل دوم هستند، نصب کند. اما دیپلمات‌ها اکنون می‌گویند ایران به گروه ۱+۵ اطلاع داده است که قصد دارد توسعه سانتریفیوژهایی را که از IR-2m پیشرفته‌تر هستند، به پیش ببرد.
توافق ژنو ایران را از نصب سانتریفیوژهای جدید بازمی‌دارد

No comments:

Post a Comment