Thursday, April 10, 2014

مطهری : دولت به‌ تعهداتش نسبت به دفن ریچارد فرای عمل کند خبرگزاری میراث‌فرهنگی: احمد سالک نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس امروز در حالی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری از حسن روحانی خواست با دفن پیکر ریچارد فرای در حاشیه رود زاینده‌رود مخالفت کند که صبح امروز علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که طبق اصول اخلاقی، دولت باید نسبت به تعهداتش عمل کند و اجازه دفن ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی را در کنار زاینده‌رود بدهد. «علی مطهری»، تاکید می‌کند: ریچارد نلسون فرای ایران‌شناسی بزرگ است و آثار و علاقه بسیاری نسبت به ایران و تاریخ آن دارد. در واقع به‌همین دلیل نام ایرانی «ایران‌دوست» را برای خود برگزیده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: «این واکنش‌هایی که نسبت به فرای و دفن نشدن وی در زاینده‌رود وجود دارد مواضع کمیسیون فرهنگی مجلس نیست و شخصا این موضوع را قبول ندارم.» او گفت: «ریچارد فرای آرزو داشته که در ایران دفن شود و پیشتر نیز درخواست‌اش را در دولت‌های گذشته مطرح کرده که با موافقت مواجه شده بنابراین طبق تعهدی که دولت در گذشته داده و اصول اخلاقی حاکم بر جامعه لازم است که ما به تعهدمان عمل کنیم.» به‌اعتقاد مطهری، هر چند که در این زمینه مخالفت‌هایی وجود دارد اما ما نباید به شخصیت فرای حمله کنیم. ریچارد نلسون فرای، ایرانشناس و شرق شناس برجسته آمریکایی هفت فروردین سال جاری در سن 94 سالگی در شهر بوستون درگذشت. او بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه های کلمبیا و هاروارد بود و انتشارات فراوانی در ارتباط با تاریخ ایران داشت. فرای که از او به عنوان برترین ایرانشناس معاصر جهان یاد،‌ژیش از مرگ اعلام کرده بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن کنند. پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه ی خود در شبکه اجتماعی توییتر درگذشت ایرانشناس برجسته آمریکایی پروفسور "ریچارد فرای " را تسلیت گفته بود.

مطهری : دولت به‌ تعهداتش نسبت به دفن ریچارد فرای عمل کند
خبرگزاری میراث‌فرهنگی: احمد سالک نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس امروز  در حالی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری از حسن روحانی خواست با دفن پیکر ریچارد فرای در حاشیه رود زاینده‌رود مخالفت کند که صبح امروز علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که طبق اصول اخلاقی، دولت باید نسبت به تعهداتش عمل کند و اجازه دفن ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی را در کنار زاینده‌رود بدهد.

«علی مطهری»، تاکید می‌کند: ریچارد نلسون فرای ایران‌شناسی بزرگ است و آثار و علاقه بسیاری نسبت به ایران و تاریخ آن دارد. در واقع به‌همین دلیل نام ایرانی «ایران‌دوست» را برای خود برگزیده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: «این واکنش‌هایی که نسبت به فرای و دفن نشدن وی در زاینده‌رود وجود دارد مواضع کمیسیون فرهنگی مجلس نیست و شخصا این موضوع را قبول ندارم.»

او گفت: «ریچارد فرای آرزو داشته که در ایران دفن شود و پیشتر نیز درخواست‌اش را در دولت‌های گذشته مطرح کرده که با موافقت مواجه شده بنابراین طبق تعهدی که دولت در گذشته داده و اصول اخلاقی حاکم بر جامعه لازم است که ما به تعهدمان عمل کنیم.»

به‌اعتقاد مطهری، هر چند که در این زمینه مخالفت‌هایی وجود دارد اما ما نباید به شخصیت فرای حمله کنیم.

ریچارد نلسون فرای، ایرانشناس و شرق شناس برجسته آمریکایی هفت فروردین سال جاری در سن 94 سالگی در شهر بوستون درگذشت. او بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه های کلمبیا و هاروارد بود و انتشارات فراوانی در ارتباط با تاریخ ایران داشت. فرای که از او به عنوان برترین ایرانشناس معاصر جهان یاد،‌ژیش از مرگ اعلام کرده بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن کنند.

پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه ی خود در شبکه اجتماعی توییتر درگذشت ایرانشناس برجسته آمریکایی پروفسور "ریچارد فرای " را تسلیت گفته بود.

No comments:

Post a Comment