Monday, May 8, 2017

گزارش روز/ کاندیداهای ریاست جمهوری؛ همه سر "سفره‌ی انقلاب"! در هر چیز تفاوت داشته باشند، در یک چیز مشترک هستند. کاندیداهای ریاست جمهوری هر کدام لااقل یک پرونده‌ی مشکوک به فساد مالی دارند. شاید خودشان مستقیم و عیان در زد و بندهای مالی و استفاده از رانت‌های حکومتی نقش نداشته باشند، اما نزدیک‌ترین افراد خانواده‌شان سوار بر موج امکانات دولتی و حکومتی به موقعیت‌هایی رسیده‌اند که برای شهروندان عادی ممکن و مقدور نیست. تجارت الیاس و اسحاق؛ فرزندان محمدباقر الیاس و اسحاق قالیباف فرزندان شهردار تهران عضو هیات مدیره "موسسه نوآوران آموزشی شمس‌الشموس" هستند که مالکیت مجموعه مدارس "مهر هشتم" را به عهده دارند. مجموعه‌ مدارسی با ساختمان بزرگ و مجلل که جزو مرفه‌ترین مدارس غیرانتفاعی تهران به حساب می‌آید. محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در نشست خبری ۱۶ اردیبهشت از قالیباف خواست که درباره‌ی فعالیت‌های تجاری فرزندش در داخل و خارج کشور جواب‌گو باشد. یکی از فرزندان قالیباف تحصیلات خود را با امکانات دولتی در کشور استرالیا گذرانده و بعد از پایان درس‌اش به ایران بازگشته تا با استفاده از موقعیت پدر، تجارت بکند. برادر رئیس جمهور شاید برای مخاطبان مناظره‌ها لحن اسحاق جهانگیری درباره‌ی دختر وزیر آموزش و پرورش عجیب بود که چه‌طور به راحتی از رقم دویست میلیون تومانی و واردات پوشاک از کشور ایتالیا صحبت می‌کرد. وارداتی که با استفاده از شرکت دولتی پدر و رانت مربوط به آن انجام شده اما این رقم و این تجارت کوچک، در مقابل سرمایه‌ و فعالیت‌های تجاری برادر حسن روحانی، حسین فریدون، به چشم نمی‌آید. "مالامیری" و "دانیال‌زاده" دو شریک تجاری حسین فریدون هستند که نفر اولی از کشور گریخته و دومی بازداشت است. یکی از تجارت‌های شبه‌دار این دو نفر با کمک رانت حسین فریدون مربوط می‌شود به گرفتن چهارصد میلیون درهم از بانک ملت با کارمزد صفر درصد. شرکای حسین فریدون این پول را به داخل کشور می‌آورند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت می‌کنند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه ۲۴ درصد سود می‌گیرند. برادر معاون رئیس جمهور مهدی جهانگیری بانکدار و تاجر و البته برادر اسحاق جهانگیری که به قول خودش فرزند یک خانواده‌ی کارگر بوده. مهدی جهانگیری با تاسیس شرکت خصوصی "سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران" (سمگا) و با حمایت ویژه دولت، همکاری مالی حداقل ۱۰ بانک، موسسه مالی و شرکت سرمایه‌گذاری را جلب کرد. جهانگیری یکی از دوستان نزدیک و شرکای تجاری اسفندیار رحیم‌مشایی هم هست. خادم میلیاردر امام رضا موقعیت فعلی ابراهیم رئیسی برای شرح وضعیت مالی‌اش کفایت می‌کند؛ تولیت آستان قدس رضوی. نهادی که به حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی، سیدعلی خامنه‌ای، به دلیل این‌که از نذرهای مردم استفاده می‌کند از مالیات معاف است اما در کنار فعالیت مذهبی‌اش، شریک اکثر پروژه‌های تجاری شهر مشهد است. رئیسی با این‌که در فیلم تبلیغاتی‌اش مدعی شده که آستان قدس از پروژه‌های تجاری جدا شده اما در سایت آستان قدس نشانی تمامی این فعالیت‌های تجاری مشخص است. مهدی عزیزیان معاون پیشین آستان قدس که در زمان رئیسی هم بر سر کار بود، پس از اختلاس کلان از این نهاد، از کشور خارج شد.

گزارش روز/ کاندیداهای ریاست جمهوری؛ همه سر "سفره‌ی انقلاب"!
در هر چیز تفاوت داشته باشند، در یک چیز مشترک هستند. کاندیداهای ریاست جمهوری هر کدام لااقل یک پرونده‌ی مشکوک به فساد مالی دارند. شاید خودشان مستقیم و عیان در زد و بندهای مالی و استفاده از رانت‌های حکومتی نقش نداشته باشند، اما نزدیک‌ترین افراد خانواده‌شان سوار بر موج امکانات دولتی و حکومتی به موقعیت‌هایی رسیده‌اند که برای شهروندان عادی ممکن و مقدور نیست.
تجارت الیاس و اسحاق؛ فرزندان محمدباقر
الیاس و اسحاق قالیباف فرزندان شهردار تهران عضو هیات مدیره "موسسه نوآوران آموزشی شمس‌الشموس" هستند که مالکیت مجموعه مدارس "مهر هشتم" را به عهده دارند. مجموعه‌ مدارسی با ساختمان بزرگ و مجلل که جزو مرفه‌ترین مدارس غیرانتفاعی تهران به حساب می‌آید. محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در نشست خبری ۱۶ اردیبهشت از قالیباف خواست که درباره‌ی فعالیت‌های تجاری فرزندش در داخل و خارج کشور جواب‌گو باشد. یکی از فرزندان قالیباف تحصیلات خود را با امکانات دولتی در کشور استرالیا گذرانده و بعد از پایان درس‌اش به ایران بازگشته تا با استفاده از موقعیت پدر، تجارت بکند.
برادر رئیس جمهور
شاید برای مخاطبان مناظره‌ها لحن اسحاق جهانگیری درباره‌ی دختر وزیر آموزش و پرورش عجیب بود که چه‌طور به راحتی از رقم دویست میلیون تومانی و واردات پوشاک از کشور ایتالیا صحبت می‌کرد. وارداتی که با استفاده از شرکت دولتی پدر و رانت مربوط به آن انجام شده اما این رقم و این تجارت کوچک، در مقابل سرمایه‌ و فعالیت‌های تجاری برادر حسن روحانی، حسین فریدون، به چشم نمی‌آید. "مالامیری" و "دانیال‌زاده" دو شریک تجاری حسین فریدون هستند که نفر اولی از کشور گریخته و دومی بازداشت است. یکی از تجارت‌های شبه‌دار این دو نفر با کمک رانت حسین فریدون مربوط می‌شود به گرفتن چهارصد میلیون درهم از بانک ملت با کارمزد صفر درصد. شرکای حسین فریدون این پول را به داخل کشور می‌آورند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت می‌کنند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه ۲۴ درصد سود می‌گیرند.
برادر معاون رئیس جمهور
مهدی جهانگیری بانکدار و تاجر و البته برادر اسحاق جهانگیری که به قول خودش فرزند یک خانواده‌ی کارگر بوده. مهدی جهانگیری با تاسیس شرکت خصوصی "سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران" (سمگا) و با حمایت ویژه دولت، همکاری مالی حداقل ۱۰ بانک، موسسه مالی و شرکت سرمایه‌گذاری را جلب کرد. جهانگیری یکی از دوستان نزدیک و شرکای تجاری اسفندیار رحیم‌مشایی هم هست.
خادم میلیاردر امام رضا
موقعیت فعلی ابراهیم رئیسی برای شرح وضعیت مالی‌اش کفایت می‌کند؛ تولیت آستان قدس رضوی. نهادی که به حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی، سیدعلی خامنه‌ای، به دلیل این‌که از نذرهای مردم استفاده می‌کند از مالیات معاف است اما در کنار فعالیت مذهبی‌اش، شریک اکثر پروژه‌های تجاری شهر مشهد است. رئیسی با این‌که در فیلم تبلیغاتی‌اش مدعی شده که آستان قدس از پروژه‌های تجاری جدا شده اما در سایت آستان قدس نشانی تمامی این فعالیت‌های تجاری مشخص است. مهدی عزیزیان معاون پیشین آستان قدس که در زمان رئیسی هم بر سر کار بود، پس از اختلاس کلان از این نهاد، از کشور خارج شد.

No comments:

Post a Comment