Monday, April 29, 2019

«وزیر بهداشت ایران، گفته: "انتظار بنده از جامعه مامایی، رفع دغدغه مقام معظم رهبری در مورد رشد جمعیت است و این دغدغه بسیار بجا است و اگر مراقبت کافی نکنیم، در آینده شرمسار خواهیم بود". نظر رهبری در قالب قانونی تدوین شده تحت عنوان «سیاست های کلی جمعیت» که بر مبنای آن مقرر است جمعیت ایران دو برابر شده و به ۱۵۰ میلیون نفر برسد. این قانون به عنوان یکی از رویکردهای مبنایی برنامه ششم هم اکنون توسط دولت در حال اجراست. نکته مبهم اما نقش ماماها در این باره است. ماماها قاعدتا خیلی بعد در مراحل آخر حاملگی وارد پروسه بچه زایی می شوند. در حالی که گیر ماجرا خیلی پیش‌تر رخ می دهد: اینکه به خاطر هزار مسئله اجتماعی و اقتصادی جوان‌ها ازدواج نمی کنند، بکنند هم تمایلی برای داشتن بیشتر از یک بچه ندارند؛ به ندرت مگر دو بچه. اما کمتر زوجی فرمان رهبری برای داشتن حداقل چهار بچه را اجرا میکنند. چرا وزیر بهداشت گمان کرده اگر مشکلی هست برای اجرای این فرمان ناشی از ماماهاست و آنها هستند که باید کاری کنند فرمان رهبر زمین نماند و خلق «شرمسار آینده» نشوند؟ واقعا ماماها قرار است چکار بکنند در این باره؟». از فیس‌بوک دکتر ناصر کرمی

«وزیر بهداشت ایران، گفته: "انتظار بنده از جامعه مامایی، رفع دغدغه مقام معظم رهبری در مورد رشد جمعیت است و این دغدغه بسیار بجا است و اگر مراقبت کافی نکنیم، در آینده شرمسار خواهیم بود".
نظر رهبری در قالب قانونی تدوین شده تحت عنوان «سیاست های کلی جمعیت» که بر مبنای آن مقرر است جمعیت ایران دو برابر شده و به ۱۵۰ میلیون نفر برسد. این قانون به عنوان یکی از رویکردهای مبنایی برنامه ششم هم اکنون توسط دولت در حال اجراست.
نکته مبهم اما نقش ماماها در این باره است. ماماها قاعدتا خیلی بعد در مراحل آخر حاملگی وارد پروسه بچه زایی می شوند. در حالی که گیر ماجرا خیلی پیش‌تر رخ می دهد: اینکه به خاطر هزار مسئله اجتماعی و اقتصادی جوان‌ها ازدواج نمی کنند، بکنند هم تمایلی برای داشتن بیشتر از یک بچه ندارند؛ به ندرت مگر دو بچه.
اما کمتر زوجی فرمان رهبری برای داشتن حداقل چهار بچه را اجرا میکنند. چرا وزیر بهداشت گمان کرده اگر مشکلی هست برای اجرای این فرمان ناشی از ماماهاست و آنها هستند که باید کاری کنند فرمان رهبر زمین نماند و خلق «شرمسار آینده» نشوند؟ واقعا ماماها قرار است چکار بکنند در این باره؟».
از فیس‌بوک دکتر ناصر کرمی

No comments:

Post a Comment