Monday, May 6, 2019

حکم ارتداد آیت‌الله مکارم شیرازی علیه شاعر و روزنامه‌نگار محمد تنگستانی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان، علیه محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار مقیم بلژیک حکم ارتداد صادر کرده است. او این شاعر ۳۶ ساله را متهم به توهین به مقدسات و مرتد اعلام کرده و گفته است مطالعه نوشته‌های او حرام است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در پی یک استفتاء از ناصر مکارم شیرازی در مورد اشعار و نوشته‌های یک روزنامه‌نگار و شاعر به نام محمد تنگستانی، افرادی ناشناس او را به مرگ تهدید کردند. "محمد تنگستانی" شاعر، نویسنده و روزنامه نگار، متولد28 نوامبر 1982 در آبادان است. او در سال ۲۰۱۲ (به ناچار) به کشور بلژیک پناهنده شد وبلا فاصله در رسانه‌های فارسی زبان شروع به کار کرد. محمد تنگستانی از سال ۲۰۱۱ یکی از مدیران کمپین خانواده بزرگ "زندانیان سیاسی" شد و درهمان سال به عضویت کانون "نویسندگان در تبعید" درآمد. برخی از منتقدین ادبیات ایران، او را شاعر شعرهای جنگ‌زده نامیده‌اند. در مجموعه‌ شعر‌های «من روی مینی به نام تو بود افتاد»، «فیلم کوتاه» و «امیر ‌زهرا» محمد تنگستانی به روایت‌های عاشقانه ضد جنگ در شعر‌هایش اهمیت داده است. اسماعیل خویی، شاعر نام‌آشنا درباره این شعر محمد تنگستانی می‌گوید: شعر تنگستانی نمونه دلنشین و ارجمندی از شعر جوان ایران است. در شعر جوان ایران هرچند که به اوزان عروضی اهمیت داده نمی‌شود اما خیال‌پردازی گسترش یافته، نگاه ژرف‌تر شده است و تک‌سوی‌نگری جای خود را به چند‌سوی‌نگری داده است. ایدئولوژی و جهان‌نگرانه اندیشیدن جای خود را به آزادانه اندیشیدن و یا رندانه اندیشیدن داده است. شعر در نسل من خواهان دموکراسی و در آرزوی دموکراسی بود، امروزه با توجه به این شعر باید گفت شعر امروز ایران در درون خودش دموکراتیزه شده است و این پیشرفت خوبی برای شعر است. از محمد تنگستانی چندین کتاب منتشر شده است. او همچنین سابقه‌ی همکاری با ایران‌وایر، رادیو فردا، رادیو زمانه و روزآنلاین و نیز برخی نشریات داخلی داشته است.

حکم ارتداد آیت‌الله مکارم شیرازی علیه شاعر و روزنامه‌نگار محمد تنگستانی
ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان، علیه محمد تنگستانی، شاعر و روزنامه‌نگار مقیم بلژیک حکم ارتداد صادر کرده است. او این شاعر ۳۶ ساله را متهم به توهین به مقدسات و مرتد اعلام کرده و گفته است مطالعه نوشته‌های او حرام است.
بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در پی یک استفتاء از ناصر مکارم شیرازی در مورد اشعار و نوشته‌های یک روزنامه‌نگار و شاعر به نام محمد تنگستانی، افرادی ناشناس او را به مرگ تهدید کردند.
"محمد تنگستانی" شاعر، نویسنده و روزنامه نگار، متولد28 نوامبر 1982 در آبادان است.
او در سال ۲۰۱۲ (به ناچار) به کشور بلژیک پناهنده شد وبلا فاصله در رسانه‌های فارسی زبان شروع به کار کرد.
محمد تنگستانی از سال ۲۰۱۱ یکی از مدیران کمپین خانواده بزرگ "زندانیان سیاسی" شد و درهمان سال به عضویت کانون "نویسندگان در تبعید" درآمد.
برخی از منتقدین ادبیات ایران، او را شاعر شعرهای جنگ‌زده نامیده‌اند. در مجموعه‌ شعر‌های «من روی مینی به نام تو بود افتاد»، «فیلم کوتاه» و «امیر ‌زهرا» محمد تنگستانی به روایت‌های عاشقانه ضد جنگ در شعر‌هایش اهمیت داده است.
اسماعیل خویی، شاعر نام‌آشنا درباره این شعر محمد تنگستانی می‌گوید:
شعر تنگستانی نمونه دلنشین و ارجمندی از شعر جوان ایران است. در شعر جوان ایران هرچند که به اوزان عروضی اهمیت داده نمی‌شود اما خیال‌پردازی گسترش یافته، نگاه ژرف‌تر شده است و تک‌سوی‌نگری جای خود را به چند‌سوی‌نگری داده است. ایدئولوژی و جهان‌نگرانه اندیشیدن جای خود را به آزادانه اندیشیدن و یا رندانه اندیشیدن داده است. شعر در نسل من خواهان دموکراسی و در آرزوی دموکراسی بود، امروزه با توجه به این شعر باید گفت شعر امروز ایران در درون خودش دموکراتیزه شده است و این پیشرفت خوبی برای شعر است.
از محمد تنگستانی چندین کتاب منتشر شده است. او همچنین سابقه‌ی همکاری با ایران‌وایر، رادیو فردا، رادیو زمانه و روزآنلاین و نیز برخی نشریات داخلی داشته است.
عکس ‏Tavaana: E-Learning Institute for Iranian Civil Society توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران‏

No comments:

Post a Comment