Tuesday, April 7, 2020

در حالی که کادر درمان خط مقدم مبارزه با کروناویروس است بی‌توجهی نسبت به حقوق کاری پرستاران شیفت‌های سنگین و عدم پرداخت مطالبات مالی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. کادر درمان در معرض ابتلا به ویروس هستند اما آمار مرگ و میر آن‌ها رسما اعلام نمی‌شود. محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با روزنامه رسالت گفته: «در خصوص آمار پرستاران مبتلا نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم. آمارها کاملا امنیتی هستند.» نکته دیگر این‌که وضعیت پرستاران شرکتی - قراردادی - مشخص نیست و حقوق ماه‌های گذشته آن‌ها هنوز پرداخت نشده. با این حال شیوع کرونا در ایران باعث شده پرستاران در شیفت‌های سنگین و طولانی و البته بدون لباس استاندارد و ماسک کافی و مناسب به خدمت بپردازند. ص.م پرستاری از شیراز، برای توانا نوشته: «برای شیفت کاری ۱۲ ساعته فقط دو عدد ماسک به ما می‌دهند. لباس ها بی‌کیفیت هستند و مواد شوینده کافی هم در دسترس نداریم. به علاوه بحران مسمومیت الکلی هم در این اوضاع باعث شده که بیماران بیشتری داشته باشیم. فقط در شیراز مرگ‌ومیر مسمومیت الکلی ۶ برابر بیشتر از کرونا بوده. مرگ کسانی را دیده‌ایم که به مشروبات الکلی استاندارد دسترسی نداشتند و به سخت‌ترین و بدترین شکل می‌میرند در حالی که این مسئله قابل پیشگیری است. ...» پرستاران در شرایطی هستند که حتی پس از پایان شیفت کاری برای رفتن به خانه و استراحت هم مشکل دارند زیرا تمام مدت با بیماران کووید۱۹ سروکار داشته‌اند و اگر به خانه بروند امکان ابتلای خانواده‌های‌شان هم بالا خواهد رفت بسیاری از آن‌ها روزها ست که خانواده خود را در آغوش نگرفته اند. پ.ر از همراهان توانا در پیامی نوشت: «ما پرستاران شرکتی در اهواز وضعیت خوبی نداریم. امنیت شغلی نداریم از اسفندماه هنوز حقوق دریافت نکرده‌ایم. و حتی نوروز را بدون حقوق گذرانده‌ایم. در این شرایط سخت، ما هم درگیر بیماری و مرگ بی‌چاره و راه درمان هم‌وطنان‌مان هستیم و هم درگیر فقر و کرایه و قسط و قبض و گذران زندگی خانواده‌هایمان. در حالی که سلامت مان هم در خطر است و بیشتر ما در این روزها حتی به خانه هم نمی‌رویم.» وجه مشترک تمام پیام‌هایی که برای ما ارسال شده نبود تشکل صنفی مستقل و عدم پرداخت حقوق است. و نگرانی‌ها هم استخدام‌، رفع تبعیض در دستمزد، تسریع در پرداخت کارانه و اضافه کار معوقه چندین ماهه.

در حالی که کادر درمان خط مقدم مبارزه با کروناویروس است بی‌توجهی نسبت به حقوق کاری پرستاران شیفت‌های سنگین و عدم پرداخت مطالبات مالی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است.
کادر درمان در معرض ابتلا به ویروس هستند اما آمار مرگ و میر آن‌ها رسما اعلام نمی‌شود. محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با روزنامه رسالت گفته: «در خصوص آمار پرستاران مبتلا نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم. آمارها کاملا امنیتی هستند.»
نکته دیگر این‌که وضعیت پرستاران شرکتی - قراردادی - مشخص نیست و حقوق ماه‌های گذشته آن‌ها هنوز پرداخت نشده.
با این حال شیوع کرونا در ایران باعث شده پرستاران در شیفت‌های سنگین و طولانی و البته بدون لباس استاندارد و ماسک کافی و مناسب به خدمت بپردازند.
ص.م پرستاری از شیراز، برای توانا نوشته:
«برای شیفت کاری ۱۲ ساعته فقط دو عدد ماسک به ما می‌دهند. لباس ها بی‌کیفیت هستند و مواد شوینده کافی هم در دسترس نداریم. به علاوه بحران مسمومیت الکلی هم در این اوضاع باعث شده که بیماران بیشتری داشته باشیم. فقط در شیراز مرگ‌ومیر مسمومیت الکلی ۶ برابر بیشتر از کرونا بوده. مرگ کسانی را دیده‌ایم که به مشروبات الکلی استاندارد دسترسی نداشتند و به سخت‌ترین و بدترین شکل می‌میرند در حالی که این مسئله قابل پیشگیری است. ...»
پرستاران در شرایطی هستند که حتی پس از پایان شیفت کاری برای رفتن به خانه و استراحت هم مشکل دارند زیرا تمام مدت با بیماران کووید۱۹ سروکار داشته‌اند و اگر به خانه بروند امکان ابتلای خانواده‌های‌شان هم بالا خواهد رفت بسیاری از آن‌ها روزها ست که خانواده خود را در آغوش نگرفته اند.
پ.ر از همراهان توانا در پیامی نوشت:
«ما پرستاران شرکتی در اهواز وضعیت خوبی نداریم. امنیت شغلی نداریم از اسفندماه هنوز حقوق دریافت نکرده‌ایم. و حتی نوروز را بدون حقوق گذرانده‌ایم. در این شرایط سخت، ما هم درگیر بیماری و مرگ بی‌چاره و راه درمان هم‌وطنان‌مان هستیم و هم درگیر فقر و کرایه و قسط و قبض و گذران زندگی خانواده‌هایمان. در حالی که سلامت مان هم در خطر است و بیشتر ما در این روزها حتی به خانه هم نمی‌رویم.»
وجه مشترک تمام پیام‌هایی که برای ما ارسال شده نبود تشکل صنفی مستقل و عدم پرداخت حقوق است. و نگرانی‌ها هم استخدام‌، رفع تبعیض در دستمزد، تسریع در پرداخت کارانه و اضافه کار معوقه چندین ماهه.#

No comments:

Post a Comment