Friday, July 8, 2011

افزایش نا‌امنی‌های اجتماعی: کشته شدن یک دختر دانشجو با ۵۰ ضربه چاقو در مقابل چشمان مردم

افزایش نا‌امنی‌های اجتماعی: کشته شدن یک دختر دانشجو با ۵۰ ضربه چاقو در مقابل چشمان مردم






ایلنا، گروه اجتماعی: انتشار خبر کشته شدن دختر دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با ۵۰ ضربه چاقو در مقابل چشمان مردم پایتخت، در ادامه جنایات دیگری همچون خبر تجاوز دسته جمعی به زنان، اعضای مجلس را نسبت به افزایش ناامنی‌های اجتماعی حساس کرد. یکی ازنمایندگان مجلس در گفتگو با ایلنا از تلاش‌های مجلس برای سوال و حتی استیضاح وزیر کشور خبر داد.



وقوع جرم و جنایت در جامعه که چندی است ابعاد گسترده‌تر و آشکارتری به خود گرفته، سرانجام برخی نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند و برای جلوگیری از چنین فجایعی خواستار اقدامات امنیتی بیشتری شوند.



ناامنی‌ها قابل پیش بینی بود

داریوش قنبری، نماینده مجلس شورای اسلا می‌در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این مورد گفت: خبرهای تکان دهنده وقوع ناامنی در کشور ضربه جبران ناپذیری به امنیت روانی شهروندان زده است.



وی تاکید کرد: مجلس قطعا در قالب طرح سوال و حتی استیضاح وزیر کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به حاشیه‌های رای اعتماد وزیر کشور خاطرنشان کرد: از قبل وقوع نا‌امنی‌های اجتماعی پیش بینی می‌شد.



نگاه جنسیتی و تهدید زنان

نماینده مردم ایلام با انتقاد از آنچه آنرا «تشدید نگاه جنسیتی به جامعه» خواند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه نگاه جنسیتی نسبت به جامعه بسترهای تهدید علیه زنان را ایجاد کرده است.



وی تاکید کرد: طرح‌هایی نظیر تفکیک جنسیتی کلاس‌های دانشگاه، گشت ارشاد و... در بطن خود حساسیت نسبت به جنسیت را ایجاد کرده است. در برخی موارد نیز این حساسیت خود را به شکل تضاد نشان داده و افزایش خشونت‌های اخیر علیه زنان از این زاویه قابل مطالعه است.



سرپوش گذاشتن روی واقعیت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از نیروی انتظامی در حوادث اخیر گفت: سوای از بحران اجتماعی که جامعه با آن روبرو است کوتاهی‌های نیروی انتظامی هم قابل طرح است.



عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه نیروی انتظامی گفت: متاسفانه در مواقع هر‌گاه از برخورد عمیق با معضلات اجتماعی ناتوان می‌شویم با بحث‌هایی نظیر طرح امنیت اجتماعی، گشت و ارشاد و طرح تفکیک جنسیتی کلاسهای دانشگاه جامعه را با التهاب روبرو می‌کنیم.



به گفته وی در واقع دامن زدن به این مباحث و طرح مباحث اخلاقی به شکل کنونی‌، در سرپوش گذاشتن روی ناکارآمدی‌ها است.



حادثه‌ای دیگر

روز پنجشنبه ۱۶ تیر ۹۰، بار دیگر جنایتی در پایتخت و در مقابل دیدگان مردم به وقوع پیوست.



این بار قربانی جنایت دختری دانشجو بود که مورد هجوم فردی قرار گرفت که گفته می‌شود خواستگار این دختر بوده است.

در خبر‌ها در مورد این حادثه گفته شده دختر جوانی که درحال عبور از روی یک پل عابر پیاده در نزدیکی پل مدیریت بوده مورد هجوم پسر جوانی قرار گرفته که صورت خود را با نقاب بسته است.



پسر جوان با دیدن مردم پس از آنکه خودش را به خیابان رساند، قصد فرار داشت اما در حلقه مردم گرفتار شد و با ضربه‌ای که یکی از رهگذاران به او زد دستگیر شد.



با تلاش مردمی دختر جوان که با بیش از ۴۰ ضربه چاقو مجروح شده بود به بیمارستان پارسیان منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت اما تلاش برای نجات او ثمری نداشت و او بر اثر شدت جراحت تسلیم مرگ شد. در جریان تحقیقات مشخص شده متهم و مقتول -کوشا و مهسا ۲۲ ساله - دانشجوی رشته ادبیات در دانشگاه علامه طباطبایی بودند. کوشا چند بار از مهسا خواستگارری کرده بود و زمانی که با جواب رد مواجه شد، کینه مهسا را به دل گرفت و روز حادثه پس از تعقیبش از دانشگاه کینه مهسا را به دل گرفت و روز حادثه پس از تعقیب او را مورد هدف قرار داد.



قاضی رسولی به عنوان بازپرس کشیک قتل هم پس از اطلاع از حادثه خودش را به بیمارستان رساند. قاضی پرونده پس از رویت جسد برای تحقیق از متهم پرونده راهی کلانتری ونک شد.



علی صادقی نگهبان پل نیز در این مورد گفته است: ما با پلیس تماس گرفتیم اما مأموران پلیس خیلی دیر رسیدند. ماموران اورژانس هم نرسیدند و مجبور شدیم او را با وانت به بیمارستان پارسیان ببریم.

No comments:

Post a Comment